こちらに共通ヘッダが追加されます。

同志社大学学術リポジトリ

English

このアイテムのアクセス数:652020-01-21 22:01 集計

この文献の参照には次のURLをご利用ください : http://doi.org/10.14988/di.2018.0000000103

閲覧可能ファイル  

※PDFが開かない場合は、IE以外のブラウザで閲覧してください。

ファイル フォーマット サイズ 閲覧数 説明
k845 pdf  463. KB  25 要旨
zk845 pdf  8.9 MB  1,053

論文情報


データ種別:学位論文

RefWorksRefWorks出力

メタデータID 24800
JaLC DOI 10.14988/di.2018.0000000103
タイトル 電気鉄道き電システムの雷対策に向けた実測およびシミュレーション技術に関する一研究
タイトル(ヨミ) デンキ テツドウ キデン システム ノ カミナリ タイサク ニ ムケタ ジッソク オヨビ シミュレーション ギジュツ ニカンスル イチケンキュウ
著者 田中, 弘毅
著者(ヨミ) タナカ, ヒロキ
著者(その他) Tanaka, Hiroki
所属 理工学研究科
刊行年月日 2017-03-22
学位種別 課程博士
学位名 博士(工学)
学位記番号 甲 第845号
学位授与機関 同志社大学
学位授与年月日 2017-03-22
抄録 電気鉄道の安全安定輸送を確保するため,雷害防止が求められている。本論文では,電気鉄道設備の雷サージ特性実測を行い,接地インピーダンス特性を雷サージの視点から検討した。さらに,電力系統解析技術を応用して鉄道特有機器の回路解析モデルを開発し,その精度を実測で確認し,鉄道設備雷電流侵入時の応答を実測および計算結果より明らかにした。これらの成果は,電気鉄道の設計・保守・解析に十分に生かすことが可能である。
Lightning protection is required to ensure safe and stable electric railway transportation. In this thesis, the lightning surge characteristics of the facilities in electric railway systems were measured. The characteristic of earthing impedance was also investigated from the viewpoint of lightning surge. In addition, some numerical models of railway specific apparatuses for circuit analysis method were developed by applying simulation technology for power system and confirmed their accuracies by actual measurements. The responses to lightning currents invaded into the facilities were clarified by the measured and calculated results. These results can be fully utilized in the design, maintenance and analysis of electric railway systems.
本文言語 Japanese (日本語)
カテゴリ 理工学研究科
原本所蔵情報へのリンク https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/BB13044998/?lang=0