こちらに共通ヘッダが追加されます。

同志社大学学術リポジトリ

English

このアイテムのアクセス数:522020-04-07 04:03 集計

この文献の参照には次のURLをご利用ください : http://doi.org/10.14988/pa.2017.0000011154

閲覧可能ファイル  

※PDFが開かない場合は、IE以外のブラウザで閲覧してください。

ファイル フォーマット サイズ 閲覧数 説明
006010010002 pdf  426. KB  7,842

論文情報


データ種別:研究紀要論文

RefWorksRefWorks出力

メタデータID 13585
JaLC DOI 10.14988/pa.2017.0000011154
タイトル The roles of anxiety and motivation in language learner task performance
著者 NEFF, Peter E.
著者(その他) ネフ, ピーター
所属 同志社大学言語文化教育研究センター講師
刊行物名 言語文化
Doshisha Studies in Language and Culture
10
1
開始ページ 23
終了ページ 42
刊行年月日 2007-08-25
内容記述 論文(Article)
日本国内の言語教育における評価手法として、プレゼンテーションが採用されることが増えてきているが、心理的要因がプレゼンテーションパフォーマンスに影響することはあまり知られていない。本論は、発表への不安あるいは学習意欲が、学生のプレゼンテーションの出来映えにどのように影響するかについて焦点をあてたものである。大学の2つのクラスにおいて、学生が英語でプレゼンテーションを実施し、教員および学生同士が評価を行った。評価は心理的要因を調査するアンケートの結果とともに統計学的に分析され、学生の意欲と不安が英語学習にどのように関連しているかが考察された。その結果、発表への不安はより顕著に可変的にプレゼンテーションパフォーマンスに影響を及ぼし、その不安が大きい場合には、手段的あるいは総括的な学習意欲が及ぼす影響にも勝るものであった。著者は、プレゼンテーションは学習者への課題としては効果的であるが、評価手法としては限定されるべきものであると結論付ける。
Presentations are increasingly being used for assessment purposes in many language learning classrooms in Japan, but little is known about the role which psychological factors can have on their outcome. This study focuses on the effects that anxiety and motivation have on the delivery aspects of student presentations. Students in two university classes were asked to make a presentation in English which was rated by both the instructor and their peers. Ratings related to presentation delivery were then statistically analyzed in conjunction with results from psychological survey given to students relating to their motivation and anxiety towards studying English. Findings from the analysis indicate that anxiety is the more significant variable contributing to presentation performance and also that higher levels of anxiety can override the role of factors such as instrumental and integrative motivation. The author concludes that presentations may be effective as learner tasks but that their role in course assessment should be limited.
主題 Performance assessment
instrumental motivation
integrative motivation
learner anxiety
presentation
日本十進分類法 807
本文言語 Japanese (日本語)
カテゴリ 言語文化
言語文化
掲載刊行物所蔵情報へのリンク https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB00952232/?lang=0